|
ΣυμπληÏώστε για την ΕσωτεÏική Επιστήμη την αντίστοιχη φόÏμα εγγÏαφής σήμεÏα για να μποÏÎσετε και σεις να μας στείλετε τα σχόλια και τις εÏωτήσεις σας. Η συμμετοχή αυτή είναι δωÏεάν. Τα Ï€Ïοσωπικά σας στοιχεία δεν ανακοινώνονται στους πίνακες των απαντήσεων αλλά μόνο το πεÏιεχόμενο της τοποθÎτησής σας, το οποίο θα μποÏοÏσε να ενδιαφÎÏει και άλλους επισκÎπτες της ιστοσελίδας.
|
ΧÏησιμοποιήστε τη φόÏμα συζήτησης για να μπείτε και σεις στη συζήτηση.
|
09205
|
sk101
|
Γιατί να ονομάζεται ΕσωτεÏική Επιστήμη και όχι απλά ΕσωτεÏική Γνώση ή ΕσωτεÏισμός; Και αν σχετίζεται με τον εσωτεÏισμό ή την εσωτεÏική γνώση, τότε ποια είναι η θÎση της απÎναντι στο μυστικισμό ή τον αποκÏυφισμό;
|
|
<EsoPhos>
|
|
Ο ÏŒÏος «Î•ÏƒÏ‰Ï„εÏική Επιστήμη» δεν είναι καινοÏÏγιος, Îχει χÏησιμοποιηθεί από πολλοÏÏ‚ εÏευνητÎÏ‚ και διανοοÏμενους, ωστόσο με διαφοÏετικό Ï„Ïόπο κάθε φοÏά.
«Î•ÏƒÏ‰Ï„εÏικό» εννοείται γενικά ότι είναι «Ï€Î¯ÏƒÏ‰» ή «Î¼Î±ÎºÏιά» από τον οÏίζοντα των αισθήσεών μας. ΆÏα γίνεται αντιληπτό με Îμμεσο Ï„Ïόπο, από τα αποτελÎσματα και τις επιδÏάσεις που Ï€Ïοκαλεί στο πεÏιβάλλον του.
Για παÏάδειγμα ο νους μας, στον οποίο αναφεÏόμαστε σαν να Ï€Ïόκειται για κάποιο οÏατό ÏŒÏγανο του σώματός: δεν τον «Î²Î»Îπουμε» με κάποια αίσθηση αλλά τον «Î²Î¹ÏŽÎ½Î¿Ï…με» από τη Ïοή και τη συνοχή της αντίληψης που επιφÎÏει. Για να μη μιλήσουμε για την ίδια τη ψυχή, η οποία γίνεται μεν φανεÏή από τη σÏνθεση αντιδÏάσεων, συναισθημάτων, επιθυμιών, ενοÏάσεων και τόσων άλλων χαÏακτηÏιστικών... όμως εξακολουθοÏμε να διαφωνοÏμε στο «Ï„ι είναι ψυχή». Ένα ακόμα παÏάδειγμα είναι το απώτεÏο σÏμπαν, για το οποίο Îχουμε πλήÏη άγνοια της μοÏφής και της φÏσης του, πεÏιγÏάφουμε όμως την ÏπαÏξή του κατ’ αναλογία του κόσμου που μας πεÏιβάλλει.
Τα παÏαδείγματα είναι πάÏα πολλά, απ’ όλες τις μοÏφÎÏ‚ σκÎψης που Îχει αναπτÏξει ο άνθÏωπος και όλα Îχουν Îνα κοινό στοιχείο: ÎœÎχÏι να βÏεθεί Ï„Ïόπος να παÏατηÏηθεί και να μετÏηθεί αυτό το «ÎµÏƒÏ‰Ï„εÏικό» κάτι είμαστε αναγκασμÎνοι να κατασκευάζουμε θεωÏητικά μοντÎλα για να εξηγήσουμε την επίδÏασή του πάνω στον «Î¿Ïατό» ή «Î±Î¹ÏƒÎ¸Î·Ï„ÏŒ» κόσμο. Αν η επινόηση Î±Ï…Ï„Î¿Ï Ï„Î¿Ï… θεωÏÎ·Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î¼Î¿Î½Ï„Îλου συνδυάζεται με Ï€Ïοσεκτική μελÎτη, τότε Îχει και πεÏισσότεÏες πιθανότητες να αντανακλά την Ï€Ïαγματικότητα, αλλιώς ίσως να είναι αποκÏημα αυθαίÏετης φαντασίας.
ΧÏειάζεται λοιπόν και για τα μη επιστητά ζητήματα (ας ποÏμε, ψυχικά, πνευματικά, μεταφυσικά, υπεÏφυσικά, παÏαφυσικά ή όπως αλλιώς μας αÏÎσει να τα λÎμε) να αναπτÏσσουμε επιστημονικά θεωÏητικά μοντÎλα. Δηλαδή βασισμÎνα στην καθαÏή και διαυγή ÎÏευνα, με συνÎπεια συλλογισμών και επαλήθευση συμπεÏασμάτων, με ικανή και αυθεντική τεκμηÏίωση.
Με αυτό το σκεπτικό, εσωτεÏισμός, μυστικισμός και αποκÏυφισμός, είναι και οι Ï„Ïεις αντικείμενα μελÎτης της ΕσωτεÏικής Επιστήμης, χωÏίς να Îχουν την αποκλειστικότητα ή την επικυÏιαÏχία στο δικό της χώÏο σκÎψης και φιλοσοφίας.
|
09204
|
mk101
|
ΥπάÏχει εσωτεÏική γνώση και εσωτεÏισμός αλλά πως μποÏεί να υπάÏχει εσωτεÏική επιστήμη; Η επιστήμη δεν είναι εξ οÏÎ¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î´Î¹ÎµÎ¾Î¿Î´Î¹ÎºÎ®, δηλαδή και εσωτεÏική και εξωτεÏική;
|
|
<EsoPhos>
|
|
Η εσωτεÏική γνώση ή ο εσωτεÏισμός, Îτσι απλά όπως ακοÏγονται, δεν διÎπονται πάντα από επιστημονική συνÎπεια στα λεγόμενά τους. Δεν αÏκεί μόνο η τόλμη να ασχολείσαι και να μιλάς για κάτι «ÎµÏƒÏ‰Ï„εÏικό», χÏειάζεται και πεÏίσκεψη, για το που οδηγεί αυτό που ισχυÏίζεσαι.
Από την άλλη, ναι η επιστήμη είναι και οφείλει να είναι διεξοδική, αυτό όμως δεν την κάνει κατ’ ανάγκη εσωτεÏική. Ας μη ξεχνάμε ότι μιλώντας σήμεÏα για επιστήμη ουσιαστικά μιλάμε για σκÎψη, παÏατήÏηση, και πειÏαματισμό στο πεδίο των φαινομÎνων. Ακόμα και η ψυχική μας δÏναμη μελετάται σÏμφωνα με τα φαινόμενα της συμπεÏιφοÏάς μας. Μιλάμε μ’ άλλα λόγια, για την υλική ή αιτιατή θεώÏηση των ζητημάτων που εÏευνοÏμε.
Και τι γίνεται με τα εσωτεÏικά και αιτιώδη ζητήματα που υπάÏχουν; Για παÏάδειγμα την Îμπνευση, τη διαίσθηση, την ενόÏαση, την ενσυναίσθηση, την εξωαισθητική αντίληψη, την πίστη και τόσα άλλα; ΧÏειάζονται και αυτά ενδελεχή ÎÏευνα και τεκμηÏίωση.
Η επιστήμη λοιπόν που ασχολείται και μελετά διεξοδικά τα εσωτεÏικά θÎματα είναι η ΕσωτεÏική Επιστήμη, διαφοÏετική σε πεÏιεχόμενο από τις ακαδημαϊκÎÏ‚ και φυσικÎÏ‚ επιστήμες αλλά εξίσου μεθοδική, Ï€Ïοσεκτική και οÏθολογική. Είναι διδακτή και διαθÎτει σÏστημα σκÎψης και επαλήθευσης.
|
09203
|
sd101
|
Γιατί αναφÎÏονται τα θÎματα της μετενσάÏκωσης και της μετεμψÏχωσης στην Ïλη της ΕσωτεÏικής Επιστήμης; Αυτά δεν είναι δοξασίες θÏησκευτικής πίστης και όχι αντιλήψεις επιστήμης;
|
|
<EsoPhos>
|
|
Είναι αλήθεια ότι αυτά τα θÎματα τα Ï€Ïόβαλαν και ακόμα τα Ï€Ïοβάλλουν κάποια θÏησκευτικά δόγματα, όμως δεν είναι οÏτε οι Ï€Ïωτότυπες οÏτε οι αποκλειστικά δικÎÏ‚ τους διδαχÎÏ‚. Η θεωÏίες (και όχι τα δόγματα) της μετενσάÏκωσης και της μετεμψÏχωσης είναι ουσιαστικά φιλοσοφικÎÏ‚ Ï€Ïοσεγγίσεις της γενικότεÏης αναζήτησης που κάνει ο άνθÏωπος για τον θάνατο της μοÏφικής ÏπαÏξης. ΕπομÎνως δεν είναι αγωγοί θÏησκευτικής πίστης αλλά Îδαφος για ÎÏευνα, που απασχολεί ειδικά την ΕσωτεÏική Επιστήμη, δεδομÎνου ότι αναφÎÏονται σε υπεÏβατικά ζητήματα που δεν εμπίπτουν στη βεβαιότητα των Ï€Îντε αισθήσεων.
|
09202
|
ak101
|
Είναι δυνατόν να υπάÏχουν υπεÏφυσικÎÏ‚ ή μεταφυσικÎÏ‚ ενασχολήσεις χωÏίς Ï€Ïολήψεις και δεισιδαιμονίες; Έτσι κι αλλιώς όλα αυτά δεν είναι σχετικά Î¼ÎµÏ„Î±Î¾Ï Ï„Î¿Ï…Ï‚, δεν αναφÎÏονται στην ίδια πνευματική κατάσταση ενός ανθÏώπου; Η ΕσωτεÏική Επιστήμη πως «Î¾ÎµÎºÎ±Î¸Î±Ïίζει» Îνα Ï„Îτοιο τοπίο;
|
|
<EsoPhos>
|
|
Οι Ï€Ïολήψεις και οι δεισιδαιμονίες δεν συνδυάζονται μόνο με τη μεταφυσική ή υπεÏφυσική διάσταση των Ï€Ïαγμάτων. ΜποÏοÏμε να συναντήσουμε Ï„Îτοιες ακόμα και σε φυσικÎÏ‚, απόλυτα γήινες πεποιθήσεις. Το κλειδί βÏίσκεται ακÏιβώς στη λÎξη «Ï€ÎµÏ€Î¿Î¹Î¸Î®ÏƒÎµÎ¹Ï‚». Άσχετα με τη πνευματική παιδεία που Îχει κάποιος, όταν Ï€Ïοσκολλάται μονολιθικά σε κάποιες πεποιθήσεις δημιουÏγεί είτε Ï€Ïολήψεις, είτε δεισιδαιμονίες. Ποια η διαφοÏά; Î Î¿Î»Ï Ï‡Î¿Î½Ï„Ïικά, στις Ï€Ïολήψεις εκφÏάζει κανείς τους φόβους του για την «ÎºÎ±ÎºÎ¿Ï„υχία» (Ï€Ïοσπαθεί να Ï€Ïολάβει φανταστικοÏÏ‚ μηχανισμοÏÏ‚ αÏνητικών συμπτώσεων) ενώ στις δεισιδαιμονίες εκφÏάζει τους φόβους του για την «ÎºÎ±ÎºÎ¿Î´Î±Î¹Î¼Î¿Î½Î¯Î±» (Ï€Ïοσπαθεί να εξευμενίσει φανταστικοÏÏ‚ θεοÏÏ‚ που τον εχθÏεÏονται). Από τις Ï€Ïώτες λοιπόν επιδιώξεις της ΕσωτεÏικής Επιστήμης είναι η αποβολή Ï„Îτοιων φόβων και η εξυγίανση του Ï„Ïόπου σκÎψης απÎναντι στο «Î¬Î³Î½Ï‰ÏƒÏ„ο» και το «Ï…πεÏβατικό».
|
09201
|
ig101
|
Πως είναι δυνατόν η γνώση της ΕσωτεÏικής Επιστήμης να μας απαλλάσσει από ενοχÎÏ‚ που μποÏεί να Îχουμε; Για ποιες ενοχÎÏ‚ μιλάμε και πως Ï€ÏοκÏπτουν αυτÎÏ‚; Και το άγχος της επικÏάτησης και η ανασφάλεια επιβίωσης πως συνδÎονται με το όλο σκεπτικό;
|
|
<EsoPhos>
|
|
Είναι κοινό «Î¼Ï…στικό» ότι ο πολιτισμός μας βασίζεται στην επιβίωση. Ίσως να φανεί κυνικό αλλά ο πιο κατάλληλος χαÏακτηÏισμός είναι ότι ο πολιτισμός μας είναι «Ï€Î¿Î»Î¹Ï„ισμός Ï„Ïοφικής αλυσίδας». Τα Îμβια όντα αποδεικνÏουν την εξυπνάδα τους όταν ξεπεÏνάνε τα εμπόδια και εξασφαλίζουν την Ï„Ïοφή τους. ΕπιφανÎστεÏος και τελικά επικÏατÎστεÏος είναι εκείνος που «Î±Ï€Î¿Î´Î¯Î´ÎµÎ¹» τα πεÏισσότεÏα αγαθά στο χώÏο του.
Όμως για τον άνθÏωπο τα φυσικά ÏŒÏια της επιβίωσης Îχουν Ï€Ïο Ï€Î¿Î»Î»Î¿Ï Ï€Î±Ïαβιαστεί. ΥπάÏχει φÏενίτιδα επικÏάτησης, ασÎβεια Ï€Ïος τη ΦÏση, εχθÏότητα Ï€Ïος το χώÏο του άλλου, αγωνία για τον ανταγωνισμό των Ï„Ïίτων. Ο άνθÏωπος κοιτά με πεÏιφÏόνηση τον άνθÏωπο που δεν τα καταφÎÏνει να ανÎβει στη «ÎºÎ¿Ïυφή της Ï„Ïοφικής αλυσίδας» και αυτή ακÏιβώς η υπεÏοψία του γεννά τις ενοχÎÏ‚. Δεν είναι Ï„Ïψεις συνείδησης για την ÏβÏη που ο ίδιος διαπÏάττει! είναι ενοχÎÏ‚ που φυτεÏει σε όσους δεν διαπÏάττουν την ίδια ÏβÏη μ’ εκείνον.
Ο άνθÏωπος λοιπόν λησμόνησε Îνα δεÏτεÏο μονοπάτι αντίθετης Ïοής από την «ÎµÏ€Î¹Î²Î¯Ï‰ÏƒÎ·», που στο παÏελθόν δόμησε και μποÏεί ακόμα να δομήσει λαμπÏοÏÏ‚ πολιτισμοÏÏ‚: είναι η «ÏƒÏ…μβίωση». Είναι εσωτεÏικό μονοπάτι. ΠεÏνάει κατ’ αÏχήν από τη συμφιλίωση με τον εαυτό μας (πεÏίεÏγο;) αλλά χαÏίζει αμνηστία για όλες τις ενοχÎÏ‚ που μας φοÏτώνει ο «ÎµÏποÏος» πολιτισμός μας. Σαν εσωτεÏικό μονοπάτι βÎβαια δεν μποÏεί παÏά ν’ απασχολεί την ΕσωτεÏική Επιστήμη.
|