ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ » ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ (s)

Συμπληρώστε για την Εσωτερική Επιστήμη την αντίστοιχη φόρμα εγγραφής σήμερα για να μπορέσετε και σεις να μας στείλετε τα σχόλια και τις ερωτήσεις σας. Η συμμετοχή αυτή είναι δωρεάν. Τα προσωπικά σας στοιχεία δεν ανακοινώνονται στους πίνακες των απαντήσεων αλλά μόνο το περιεχόμενο της τοποθέτησής σας, το οποίο θα μπορούσε να ενδιαφέρει και άλλους επισκέπτες της ιστοσελίδας.
Χρησιμοποιήστε τη φόρμα συζήτησης για να μπείτε και σεις στη συζήτηση.

 

09205
 
sk101
Γιατί να ονομάζεται Εσωτερική Επιστήμη και όχι απλά Εσωτερική Γνώση ή Εσωτερισμός; Και αν σχετίζεται με τον εσωτερισμό ή την εσωτερική γνώση, τότε ποια είναι η θέση της απέναντι στο μυστικισμό ή τον αποκρυφισμό;
 
<EsoPhos>
Ο όρος «Î•ÏƒÏ‰Ï„ερική Επιστήμη» δεν είναι καινούργιος, έχει χρησιμοποιηθεί από πολλούς ερευνητές και διανοούμενους, ωστόσο με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά.
«Î•ÏƒÏ‰Ï„ερικό» εννοείται γενικά ότι είναι «Ï€Î¯ÏƒÏ‰» ή «Î¼Î±ÎºÏÎ¹Î¬» από τον ορίζοντα των αισθήσεών μας. Άρα γίνεται αντιληπτό με έμμεσο τρόπο, από τα αποτελέσματα και τις επιδράσεις που προκαλεί στο περιβάλλον του.
Για παράδειγμα ο νους μας, στον οποίο αναφερόμαστε σαν να πρόκειται για κάποιο ορατό όργανο του σώματός: δεν τον «Î²Î»Î­Ï€Î¿Ï…με» με κάποια αίσθηση αλλά τον «Î²Î¹ÏŽÎ½Î¿Ï…με» από τη ροή και τη συνοχή της αντίληψης που επιφέρει. Για να μη μιλήσουμε για την ίδια τη ψυχή, η οποία γίνεται μεν φανερή από τη σύνθεση αντιδράσεων, συναισθημάτων, επιθυμιών, ενοράσεων και τόσων άλλων χαρακτηριστικών... όμως εξακολουθούμε να διαφωνούμε στο «Ï„ι είναι ψυχή». Ένα ακόμα παράδειγμα είναι το απώτερο σύμπαν, για το οποίο έχουμε πλήρη άγνοια της μορφής και της φύσης του, περιγράφουμε όμως την ύπαρξή του κατ’ αναλογία του κόσμου που μας περιβάλλει.
Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά, απ’ όλες τις μορφές σκέψης που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος και όλα έχουν ένα κοινό στοιχείο: Μέχρι να βρεθεί τρόπος να παρατηρηθεί και να μετρηθεί αυτό το «ÎµÏƒÏ‰Ï„ερικό» κάτι είμαστε αναγκασμένοι να κατασκευάζουμε θεωρητικά μοντέλα για να εξηγήσουμε την επίδρασή του πάνω στον «Î¿ÏÎ±Ï„ÏŒ» ή «Î±Î¹ÏƒÎ¸Î·Ï„ÏŒ» κόσμο. Αν η επινόηση αυτού του θεωρητικού μοντέλου συνδυάζεται με προσεκτική μελέτη, τότε έχει και περισσότερες πιθανότητες να αντανακλά την πραγματικότητα, αλλιώς ίσως να είναι αποκύημα αυθαίρετης φαντασίας.
Χρειάζεται λοιπόν και για τα μη επιστητά ζητήματα (ας πούμε, ψυχικά, πνευματικά, μεταφυσικά, υπερφυσικά, παραφυσικά ή όπως αλλιώς μας αρέσει να τα λέμε) να αναπτύσσουμε επιστημονικά θεωρητικά μοντέλα. Δηλαδή βασισμένα στην καθαρή και διαυγή έρευνα, με συνέπεια συλλογισμών και επαλήθευση συμπερασμάτων, με ικανή και αυθεντική τεκμηρίωση.
Με αυτό το σκεπτικό, εσωτερισμός, μυστικισμός και αποκρυφισμός, είναι και οι τρεις αντικείμενα μελέτης της Εσωτερικής Επιστήμης, χωρίς να έχουν την αποκλειστικότητα ή την επικυριαρχία στο δικό της χώρο σκέψης και φιλοσοφίας.

09204
 
mk101
Υπάρχει εσωτερική γνώση και εσωτερισμός αλλά πως μπορεί να υπάρχει εσωτερική επιστήμη; Η επιστήμη δεν είναι εξ ορισμού διεξοδική, δηλαδή και εσωτερική και εξωτερική;
 
<EsoPhos>
Η εσωτερική γνώση ή ο εσωτερισμός, έτσι απλά όπως ακούγονται, δεν διέπονται πάντα από επιστημονική συνέπεια στα λεγόμενά τους. Δεν αρκεί μόνο η τόλμη να ασχολείσαι και να μιλάς για κάτι «ÎµÏƒÏ‰Ï„ερικό», χρειάζεται και περίσκεψη, για το που οδηγεί αυτό που ισχυρίζεσαι.
Από την άλλη, ναι η επιστήμη είναι και οφείλει να είναι διεξοδική, αυτό όμως δεν την κάνει κατ’ ανάγκη εσωτερική. Ας μη ξεχνάμε ότι μιλώντας σήμερα για επιστήμη ουσιαστικά μιλάμε για σκέψη, παρατήρηση, και πειραματισμό στο πεδίο των φαινομένων. Ακόμα και η ψυχική μας δύναμη μελετάται σύμφωνα με τα φαινόμενα της συμπεριφοράς μας. Μιλάμε μ’ άλλα λόγια, για την υλική ή αιτιατή θεώρηση των ζητημάτων που ερευνούμε.
Και τι γίνεται με τα εσωτερικά και αιτιώδη ζητήματα που υπάρχουν; Για παράδειγμα την έμπνευση, τη διαίσθηση, την ενόραση, την ενσυναίσθηση, την εξωαισθητική αντίληψη, την πίστη και τόσα άλλα; Χρειάζονται και αυτά ενδελεχή έρευνα και τεκμηρίωση.
Η επιστήμη λοιπόν που ασχολείται και μελετά διεξοδικά τα εσωτερικά θέματα είναι η Εσωτερική Επιστήμη, διαφορετική σε περιεχόμενο από τις ακαδημαϊκές και φυσικές επιστήμες αλλά εξίσου μεθοδική, προσεκτική και ορθολογική. Είναι διδακτή και διαθέτει σύστημα σκέψης και επαλήθευσης.

09203
 
sd101
Γιατί αναφέρονται τα θέματα της μετενσάρκωσης και της μετεμψύχωσης στην ύλη της Εσωτερικής Επιστήμης; Αυτά δεν είναι δοξασίες θρησκευτικής πίστης και όχι αντιλήψεις  ÎµÏ€Î¹ÏƒÏ„ήμης;
 
<EsoPhos>
Είναι αλήθεια ότι αυτά τα θέματα τα πρόβαλαν και ακόμα τα προβάλλουν κάποια θρησκευτικά δόγματα, όμως δεν είναι ούτε οι πρωτότυπες ούτε οι αποκλειστικά δικές τους διδαχές. Η θεωρίες (και όχι τα δόγματα) της μετενσάρκωσης και της μετεμψύχωσης είναι ουσιαστικά φιλοσοφικές προσεγγίσεις της γενικότερης αναζήτησης που κάνει ο άνθρωπος για τον θάνατο της μορφικής ύπαρξης. Επομένως δεν είναι αγωγοί θρησκευτικής πίστης αλλά έδαφος για έρευνα, που απασχολεί ειδικά την Εσωτερική Επιστήμη, δεδομένου ότι αναφέρονται σε υπερβατικά ζητήματα που δεν εμπίπτουν στη βεβαιότητα των πέντε αισθήσεων.
 
09202
 
ak101
Είναι δυνατόν να υπάρχουν υπερφυσικές ή μεταφυσικές ενασχολήσεις χωρίς προλήψεις και δεισιδαιμονίες; Έτσι κι αλλιώς όλα αυτά δεν είναι σχετικά μεταξύ τους, δεν αναφέρονται στην ίδια πνευματική κατάσταση ενός ανθρώπου; Η Εσωτερική Επιστήμη πως «Î¾ÎµÎºÎ±Î¸Î±ÏÎ¯Î¶ÎµÎ¹» ένα τέτοιο τοπίο;
 
<EsoPhos>
Οι προλήψεις και οι δεισιδαιμονίες δεν συνδυάζονται μόνο με τη μεταφυσική ή υπερφυσική διάσταση των πραγμάτων. Μπορούμε να συναντήσουμε τέτοιες ακόμα και σε φυσικές, απόλυτα γήινες πεποιθήσεις. Το κλειδί βρίσκεται ακριβώς στη λέξη «Ï€ÎµÏ€Î¿Î¹Î¸Î®ÏƒÎµÎ¹Ï‚». Άσχετα με τη πνευματική παιδεία που έχει κάποιος, όταν προσκολλάται μονολιθικά σε κάποιες πεποιθήσεις δημιουργεί είτε προλήψεις, είτε δεισιδαιμονίες. Ποια η διαφορά; Πολύ χοντρικά, στις προλήψεις εκφράζει κανείς τους φόβους του για την «ÎºÎ±ÎºÎ¿Ï„υχία» (προσπαθεί να προλάβει φανταστικούς μηχανισμούς αρνητικών συμπτώσεων) ενώ στις δεισιδαιμονίες εκφράζει τους φόβους του για την «ÎºÎ±ÎºÎ¿Î´Î±Î¹Î¼Î¿Î½Î¯Î±» (προσπαθεί να εξευμενίσει φανταστικούς θεούς που τον εχθρεύονται). Από τις πρώτες λοιπόν επιδιώξεις της Εσωτερικής Επιστήμης είναι η αποβολή τέτοιων φόβων και η εξυγίανση του τρόπου σκέψης απέναντι στο «Î¬Î³Î½Ï‰ÏƒÏ„ο» και το «Ï…περβατικό».

09201
 
ig101
Πως είναι δυνατόν η γνώση της Εσωτερικής Επιστήμης να μας απαλλάσσει από ενοχές που μπορεί να έχουμε; Για ποιες ενοχές μιλάμε και πως προκύπτουν αυτές; Και το άγχος της επικράτησης και η ανασφάλεια επιβίωσης πως συνδέονται με το όλο σκεπτικό;
 
<EsoPhos>
Είναι κοινό «Î¼Ï…στικό» ότι ο πολιτισμός μας βασίζεται στην επιβίωση. Ίσως να φανεί κυνικό αλλά ο πιο κατάλληλος χαρακτηρισμός είναι ότι ο πολιτισμός μας είναι «Ï€Î¿Î»Î¹Ï„ισμός τροφικής αλυσίδας». Τα έμβια όντα αποδεικνύουν την εξυπνάδα τους όταν ξεπερνάνε τα εμπόδια και εξασφαλίζουν την τροφή τους. Επιφανέστερος και τελικά επικρατέστερος είναι εκείνος που «Î±Ï€Î¿Î´Î¯Î´ÎµÎ¹» τα περισσότερα αγαθά στο χώρο του.
Όμως για τον άνθρωπο τα φυσικά όρια της επιβίωσης έχουν προ πολλού παραβιαστεί. Υπάρχει φρενίτιδα επικράτησης, ασέβεια προς τη Φύση, εχθρότητα προς το χώρο του άλλου, αγωνία για τον ανταγωνισμό των τρίτων. Ο άνθρωπος κοιτά με περιφρόνηση τον άνθρωπο που δεν τα καταφέρνει να ανέβει στη «ÎºÎ¿ÏÏ…φή της τροφικής αλυσίδας» και αυτή ακριβώς η υπεροψία του γεννά τις ενοχές. Δεν είναι τύψεις συνείδησης για την ύβρη που ο ίδιος διαπράττει! είναι ενοχές που φυτεύει σε όσους δεν διαπράττουν την ίδια ύβρη μ’ εκείνον.
Ο άνθρωπος λοιπόν λησμόνησε ένα δεύτερο μονοπάτι αντίθετης ροής από την «ÎµÏ€Î¹Î²Î¯Ï‰ÏƒÎ·», που στο παρελθόν δόμησε και μπορεί ακόμα να δομήσει λαμπρούς πολιτισμούς: είναι η «ÏƒÏ…μβίωση». Είναι εσωτερικό μονοπάτι. Περνάει κατ’ αρχήν από τη συμφιλίωση με τον εαυτό μας (περίεργο;) αλλά χαρίζει αμνηστία για όλες τις ενοχές που μας φορτώνει ο «ÎµÏÏ€Î¿ÏÎ¿Ï‚» πολιτισμός μας. Σαν εσωτερικό μονοπάτι βέβαια δεν μπορεί παρά ν’ απασχολεί την Εσωτερική Επιστήμη.

 

 

πάνω